Samen met VDAB hebben we op de PIVO-site in Relegem een gecentraliseerd opleidingscentrum voor rijopleidingen ontwikkeld in een bestaande loods, genaamd loods 106. Hoewel het gebouw gedeeltelijk zichtbaar is vanaf de openbare weg, wordt het grootste deel ervan verborgen achter andere gebouwen. Het gebouw bestaat uit twee delen. Het voorste deel heeft twee verdiepingen met klaslokalen en sanitaire voorzieningen. Achter dit gedeelte bevindt zich een grote open loods met grote lichtkoepels in het dak. De oorspronkelijke structuur van de loods bestaat uit betonnen kolommen en balken waarop de dakspanten rusten. Tussen deze betonstructuur zijn de muren opgevuld met metselwerk. In de zijgevel werd een aparte ingang gemaakt voor het loodsgedeelte: een uitspringende, lichte glazen box die de zichtbaarheid van de toegang bevordert.
Binnenin de loods zijn verschillende volumes gecreëerd volgens het principe van "box-in-box", waarbij elk volume een specifiek onderdeel van het vereiste programma bevat. De loods voldeed niet aan de huidige comforteisen. Om duurzaamheid te bevorderen, is er gestreefd naar beperkte aanpassingen aan de loods zelf, maar naar volledig hedendaags comfort binnen de verschillende boxen. De interne constructies worden beschouwd als 'tijdelijk' en 'flexibel' en kunnen volledig worden verwijderd, zodat de loods behouden kan blijven voor toekomstige invullingen. De resterende ruimte tussen de boxen kan flexibel worden ingedeeld en doet dienst als demonstratieruimte.
Een eerste box bevindt zicht aan de ingang en fungeert als wachtruimte en administratief lokaal. Van hieruit heb je een overzicht over het hele gebouw. Flexibele werkplekken grenzen aan de wachtruimte. Op die manier kan de toegang tot het gebouw goed gecontroleerd worden, zonder de noodzaak van een uitgebreide ontvangstbalie.
Aan de linkerkant van de ingang werd er een aparte vrijstaande controletoren in de vorm van een cilinder gebouwd. Bovenin de toren heeft de instructeur een goed zicht op alle controlestations en de simulatoren die voor de toren staan. Onderin de controletoren bevinden zich twee feedback lokalen. De simulatoren werden vrij in de loods geplaatst, met een eenvoudige balustrade als afscheiding. Alle vaste simulatoren zijn bereikbaar via een centraal verhoogd toegangspad. In de verhoogde vloer van het toegangspad zijn alle kabels weggewerkt die de simulatoren verbinden met de controlekamer.
In het midden van de loods is er een losstaand volume met twee verdiepingen. Hierin zijn de klaslokalen, sanitair en berging ondergebracht. De leslokalen in dit gebouw hebben grote ramen aan beide zijden. Eén kant biedt uitzicht op de demonstratieruimte en heeft grote ramen aan de achtergevel die uitkijken op het oefenterrein, waardoor er veel natuurlijk licht naar binnen valt. Aan de andere kant bieden de ramen uitzicht op de simulatoren. Om de leslokalen te betreden, gaat men door de demonstratieruimte. Een kleiner volume in de demonstratieruimte bevat een vergaderruimte.
Een apart lokaal voor de instructeur steekt deels door de gevel. Hierdoor is er een uitstekend contact met het oefenterrein aan de achterkant van de loods. Het nieuwe schrijnwerk van de ingang en het uitstekende volume in de achtergevel zijn gekozen in overeenstemming met de stijl van de andere gebouwen op het terrein: grote glazen panelen en zwart stalen kozijnen, die een eenvoudige uitstraling hebben.
Ter hoogte van de zone waar de simulatoren zich bevinden zijn twee lichtstraten. Voor een goede werking van de simulatoren diende de loods verduisterd te worden. Daarom is ervoor gekozen om de buitenkant van beide lichtstraten te bedekken met isolatie en EPDM. Deze eenvoudige en niet-permanente oplossing zorgt er niet alleen voor dat het licht en de warmte buiten worden gehouden, maar verbetert ook de waterdichtheid van het dak.